
Prinsessegade er den oprindelige indfaldsvej til Flådestation Holmen, og til skibsværftet B+W på Refshaleøen. Flådestationen flyttede i 1990'erne, B+W gik endeligt konkurs i 1996, og i 2003 blev busslusen en realitet. I 2011 hindrer busslusen den fri adgang for biltrafik til Holmen, men den forventes som nævnt nedlagt. Med busslusen blev der for en kort periode sat en lille prop i trafikmængden i Prinsessegade.

En bom på Refshalevej burde hindre den gennemkørende trafik til Refshaleøen, men hærværk har medført, at den i en længere årrække har været ude af drift.

Biler, alt fra personkøretøjer til lastbiler, busser, cykler og fodgængere frekventerer i støt stigende omfang Christiania, hvilket sætter sine tydelige spor på gadens miljø. Prinsessegade hører stadig til blandt de mest befærdede gader i København, og sikkert også til blandt de mest beskidte.

I 1970'erne blev Aladdin kvarteret i Benenden moderniseret, og flere opgange i Prinsessegade med baghuse, som lå mellem skolen og Burmeistersgade, og i Strygejernet, blev totalsaneret dvs. de blev jævnet med jorden. En boldbane og et rekreativt område bomstrede op for en stund, og prægede gadebilledet indtil skolen fik området inddraget til en idrætshal i 2000. Siden 1970'erne er udviklingen i Benenden nærmest sat i stå, det lokale forretningsliv er forsvundet, men altaner er i 2010 og 2011 blevet et populært tiltag blandt ejerforeningerne.

I november og december måned 2006, blev Sylvesters udsmykning på gavlen af Hjerter Dame overmalet, og skolen inddrog samtidig Brians Hjørne. Skolen er frem til Burmeistersgade i dag på et meget langt stykke hegnet til med nærmest pigtråd, og Trekanten er også blevet lukket land.

I 2012 er plankeværket i Prinsessegade efter Bådsmandsstræde ved at brase sammen.

Bodenhoffs Fritidscenter på Trekantgrunden. Trekantens institutioner samt Fritidshjemmet i Brobergsgade, skal i 2014 samles i et stort nybyggeri på anslået 4.000 m2, som skal bygges ud til Laboratoriegraven. Projekteringen er planlagt til at finde sted i 2012, og den ny institution skal rumme 600 - 700 børn. Projektet indebærer, hvis det er muligt, at der anlægges en offentlig tilgængelig gangsti langs med Laboratoriegraven. På Laboratoriegravens modsatte side, på Arsenaløen, skal anlægges en multihal, og en cykelrute.
Loppen og Christianias ny hovedindgang
Samtlige veje er overbelastede og nedslidte. Loppen og et plankeværk udgør gadens visuelle miljø på den modsatte side af Prinsessegade frem til Palmehaven. Fortove er skæve og ødelagt, og kan være vanskelige at færdes på for gangbesværede. Der er graffiti overalt i bydelen, i dag også i Aladdin, hvor det dagligt flyder med de besøgendes affald.

Ikke mindst hashmarkedet er i Prinsessegade en trafikmagnet. Tilbage i 2001 blev der ved Frelser Kirken optalt 11.400 køretøjer. Heraf skulle mindst 6.000 videre til Holmen. I februar 2004 blev tallet for trafik i Prinsessegade anslået til at runde de 14.000 -15.000, men da busslusen blev en realitet og Pusher Street blev pacificeret, faldet det for en stund tilbage. I 2011 er trafikken atter op mod 15.000 køretøjer i døgnet.

Trafikken er meget svingende og meget ulige fordelt på døgnets 24 timer. Gaden henligger på formiddage og i weekender ofte øde hen, som det fremstår på flere fotos, mens der er livlig aktivitet hen på eftermiddagen og først på aftenen.

Presset ind og ud af bydelen er størst når der for alvor er gang i hashmarkedet. Presset aftager en smule efter Bådsmandsstræde, men med flytningen af hovedindgangen er trafikken de snere år blevet trængt længere ned i Benenden. Heksekedlen.

Trafiklysene i Torvegade er ikke reguleret til på de travle tidspunkter, at sluse mængden af trafikken tilbage i Torvegade, og der er i 2012 ofte kødannelser ned forbi Frelser Kirken.


Ikke kun biltrafik, men også mængden af fodgængere og cyklister præger nu om dage gadebilledet. De er ofte til fare for alle parter, da de fleste hensynsløst træder ud foran den kørende trafik.

Taxitrafikken på cykelstien er et kapitel for sig.

Busserne har ofte vanskelige vilkår, og må sno sig mellem taxier og de parkerede biler.

Beboerne i Aladdin synes i 2011 at repræsentere et faldende antal bilejerskaber, samtidig med at antallet af beboerlicenser, som i 2011 var 1623 på Christianshavn, er højere end antallet af p-pladser. Der var i 2010 i alt 1249 p-pladser. Bebyggelsen Lejerbo på Islands Plads har privat plads til omkring 100 biler.

Den omvendte tendens synes at gøre sig gældende for det Bilfri Christiania. Indtil videre tjener Refshalevej, hvor det på hovedparten af strækningen er ganske gratis at parkere, at holde for.

Slagsmålet om busslusen til Holmen i BR handler for venstrefløjspartierne om skolevejen, mens andre synes at have fokus på trafikken til og fra Christiania. Trafikmagneterne er Christiania men selvfølgelig også Holmen. I 2001 udgjorde trafikken til Holmen mellem 6.000 og 7.500 køretøjer dagligt. Det er næppe Aladdin kvarterets beboere, som udgør et trafikproblem.

Prinsessegade har i Strygejernet fået sig et malerisk butiksliv som servicerer de mange gæster. Det lokale handelsliv, og et lokalt miljø, er samtidig stort set forsvundet.

Skolevejsprojektet fra 2000 har gjort Aladdin til en labyrint, og det har betydet, at trafik langs kanalen på stykket mellem fra Bodenhoffs Plads og Brobergsgade er ført tilbage ud i Prinsessegade, men langt fra alle respekterer spærringen.

I 2011 er hastigheden med 2 bump 3 steder i gaden nedbragt.

Trafiksaneringer
Forslagene fra den 6. februar og den 20. marts 2012 er erstattet af det endelige lokalplanforslag Holmen II tillæg 3 : til toppen.
Forslaget fra 2004 var et noget mere ambitiøst forslag til 25 mio. kroner. Se også forvaltningens intentioner omtalt på siden Busslusen.
VEJ og PARK. Forslag til trafiksanering 2004.pdf
Lokalrådet bringer Informations leder om trafikken i Prinsessegade bragt den 14. maj 2005.
September 2010. En Multihal i bunden af Prinsessegade er en del af budgetforliget 2011. Den formodes at skulle stå færdig med udgangen af 2014, men der er i 2011 ikke offentliggjort konkrete planer. Hallen skal ifølge forliget anvendes til kulturelle aktiviteter, til idræt og den skal betjene "byen" som der står i forliget. Den er således ikke en lokal hal, og den vil kræve en forbedret infrastruktur, da hallen vil medføre en øget udenbys trafik ind i området. Den skulle enten ind via Kløvermarksvej, som trafikken til Holmen og Operaen skal det i dag, eller ind via Prinsessegade, som i perioder er hårdt belastet af trafik til Christiania. I 2011 hedder løsningen derfor, at busslusen skal nedlægges i 2012 og Prinsessegade skal igen betjene Holmen.
Marts 2011 Store protester i Prinsessegade.
I 2012 er der oprettet en Face-Book gruppe, som synes at være politisk orienteret. Den lægger skylden for gadens trængsel på politiet.

Christianshavn den 9. marts :
Flere end 500 børn, forældre og christianshavnere i almindelighed mødte onsdag morgen op til demonstration i Prinsessegade. De protesterer over politikernes planer om at nedlægge busslusen til Holmen, da de frygter, at det vil øge trafikmængden i Prinsessegade betydeligt.
I alt 2400 børn færdes i og krydser gaden hver dag,« sagde Morten Lind fra Christianshavns Lokalråd ved demonstrationen. Det er planen, at der skal gennemføres en omfattende trafiksanering af Prinsessegade inden busslusen nedlægges, men christianshavnerne mener ikke, at det er nok. »For to år siden gjorde vi kommunen opmærksom på, at at antallet af børn i Prinsessegade var stigende, og at antallet af hensynsløse, hurtige bilister også var stigende. Vi demonstrede her i gaden - ligesom i dag - og vi holdt møder med kommunen som gav os ret i, at Prinsessegade stadig er på listen over de ti farligste gader i København,« sagde Morten Lind i talen.
»Det er forkert, at de samme politikere nu pludselig siger til os: Jo, jo vil trafiksikrer jeres gade, men samtidig gør vi den til hovedvej til Holmen - vi vil nemlig nedlægge busslusen. Vi trafiksikrer jeres skolevej, men derefter øger vi trafikken med 40% - vel og mærke med gennemkørende trafik, der bare skal hurtigt til Holmen, eller til Margreteholm og Refshaleøen,« sagde Morten Lind, og fortsatte:»Det indlysende rigtige ville ellers være først at trafiksikre vores skolevej og derefter tage stilling til om den kan bære mere trafik.«

Rudaizky kalder i september 2008 området for et hårdkogt miljø. Københavns Kommune har til hensigt at indføre 40 km i timen, men vil ellers ikke gribe ind, slet ikke overfor de mange ulovlige standsninger i Prinsessegade. Tvært-i-mod foreslår kommunen betjeningen af Pusher Street udvidet gennem en øget randparkering langs Refshalevej. Påfaldende!

P4 København skriver: Til kamp for stillevej - 03. mar. 2009 08.34 København
Hensynsløse bilister og skolebørn. Det er en utryg kombination, mener mange beboere på Christianshavn, der til morgen gik på gaden for en mere trafiksikker Prinsessegade. Her drøner bilerne bare afsted, og bilisterne parkerer, hvor det passer dem. Derfor kræver de lokale, at Prinsessegade laves om til en stillevej med trafikreguleringer og en bussluse på Holmen. Ifølge Anja Clausen, der er formand for skolebestyrelsen på Christianshavns Skole, er det helt nødvendigt at få farten ned: - Når børnene skal til og fra skole, er de bange og utrygge, og tør ikke gå over gaden. Bilerne stopper ikke for dem, så derfor er det nødvendigt, at få farten ned. Det kan blandt andet ske med flere vejbump, en bussluse og en hastighedsbegrænsning på 30 kilometer i timen, siger Anja Clausen.

A/B Halvtolv, Saugværket (luftfoto) og Frederiksholm. Bussluse.

Grafitti er en del af de visuelle miljø. Bag plankeværket gemmer sig private havestykker, og i 2012 er plankeværket blevet udbedret.

Politiet er af gode grunde ofte på besøg

Og det går ikke altid stille af

Vejen til Holmen
Gangbro eller tunnelløsning: Det blev en cykelbro, og i 2012 forventes det, at busslusen fra 2004 nedlægges. Arbejderne med Holmenbroen er i efteråret 2011 i fuld sving.
En ny vej fra Prøvestenen langs vandet til Refshaleøen var en overgang på tegnebrædtet i forbindelse med den fremtidige udvikling af Margretheholmen, men den tanke er sat i bero.

"Operaen i dag er reduceret til lige præcis det, der ikke var meningen - nemlig et sted, der bare ligger og venter på, at der spilles 220 forestillinger om året - resten af tiden ligger den stinkende død og fuldstændig lukket,"
Klaus Bondam forestiller sig ifølge København, at problemerne med trafik til Holmen, og for mange udefra kommende parkering ved Operaen, hvor gæsterne om og om igen klager over til- og frakørselsforholdene samt p-bøder, skal løses ved at udvide kapaciteten på Havnerundfarten. JPK. At opgive p-huset under Kvæsthusbroen er samtidig et brud på allerede indgåede aftaler om p-forholdene, og synes som forslag i sig selv ret problemetatisk.
Klaus skriver på sin Blog.
• at P-anlæg under Kvæsthusbroen og den højklassede forbindelsen over havnen opgives
• at P-anlægget i Borgergade realiseres (evt. med underjordisk parkering og erhverv + boliger i 5 etager)
• at den midlertidige parkering på Dokøen ”under kranerne” søges gjort permanent og søges opgraderet fra de nuværende 200 P-pladser til 300-400 (de sidste 100 - 200 kunne placeres i kælderen under det eksisterende parkeringsareal). Vi vil derfor etablere en dialog med ejerne om mulighederne for at løse Operaens parkeringsproblemer på denne måde.
• at Havnebusbetjeningen forbedres i form af flere både, evt. flere ruter. (i dag sejler 1 havnebus pendulfart fra Nyhavn i 10 minutters drift i 1? time før forestillingen. Efter forestillingen sejler begge Havnebusser i pendulfart))
• at der etableres komfortable ventefaciliteter ved anløbspladserne for Havnebus og havnetaxi
• at provenuet fra salg af Borgergadegrunden anvendes til realisering af det alternative forslag f.eks. ved finansiering af: - erhvervelse af arealer ”under kranerne”
Idrætsinstitutionerne på Kløvermarken frygter den megen trafik via Kløvermarksvej til Operaen og Holmen. "Vi er bekymrede for, at Kløvermarksvej bliver et trafikknudepunkt, når Operaen åbner. Det er en meget, meget dårlig idé, for vi har masser af træning og kampe herude og mange børn og unge, der skal til og fra anlægget,« siger Jannie Jensen, formand for brugerbestyrelsen ved Kløvermarkens Idrætsanlæg. »Vi er simpelthen bange for, at det ender med, at børn bliver kørt ned,« tilføjer formanden og oplyser, at op mod 1.500-2.000 børn og voksne benytter idrætsanlægget på en almindelig hverdagsaften. Taxinyt er utilfredse med tilkørselsforholdene til Operaen. JP København skriver den 6. juni 2005: I årevis har Københavns Kommune vidst, at Skuespilhuset på Kvæsthusbroen åbner i 2007. I fire år har Københavns Kommune diskuteret, om en gangtunnel under eller en gangbro over havnen er løsningen på de trafikale problemer til Holmen. Nu har bestyrelsesformand Mads Øvlisen og teaterchef Michael Christiansen fået nok. I Det Kgl. Teaters årsberetning for 2004 skriver de, at det har været en væsentlig forudsætning for kulturmastodontens udbygningsplaner ved Københavns Havn, at trafikken til Holmen fra City blev afgørende forbedret. Men intet er sket. »Forholdene er kritisable. På sigt truer den manglende beslutningsdygtighed i Københavns Kommune den succes, som de store kulturinvesteringer på begge sider af havnen fortjener,« står der i årsberetningen. I sidste uge diskuterede politikerne i Borgerrepræsentationen endnu en gang sagen. Resultatet blev en beslutning om at vente med at konkretisere planerne om en tunnel, indtil finansieringen på 240 mio. kr. er fundet. Det er dråben, der får bægeret til at flyde over for teaterchef Michael Christiansen, der nu anklager kommunen for »lodret chikane«: »Forliget om skuespilhuset og adgangsforholdene lå klar for fire år siden. Ifølge den politiske aftale skal der laves et p-hus og en eller anden form for forbindelse. Vi er dags dato længere væk fra en beslutning, end vi nogensinde har været før,« siger Michael Christiansen. Han opfordrer politikerne til at høre borgerne om deres oplevelser med det herskende p-kaos ved Operaen. »De seneste aftener er 100 biler blevet skrevet for ulovlig parkering. Det vælter ind med klager fra folk, der har siddet i kø i 30-40 minutter for at komme væk fra p-pladsen. Oven i købet har man politisk bestemt, at der ikke engang må køre taxaer til Operaen gennem Prinsessegade. Det er jo lodret chikane. Vi har levet op til vores del af aftalen. Vi har fulde huse til omvisninger og forestillinger - og bagefter drukner folk os i klagebreve. Spørgsmålet er, hvor længe folk har lyst til opleve sådan et kaos,« siger han og appellerer til handlekraft hos politikerne. »I sidste uge blev der taget en politisk beslutning, der betyder, at der ikke bliver en tunnel eller gangbro klar de næste tre år. Demokratiet har låst denne sag fast,« mener Michael Christiansen. Igennem flere dage har KØBENHAVN uden held forsøgt at få et svar på kritikken fra overborgmester Lars Engberg (S). Han henviser nu til partifællen Winnie Larsen-Jensen, som han mener kender sagens forløb bedre. Winnie Larsen-Jensen forstår godt teatrets frustrationer, forklarer hun. Men kommunen står også med en opgave, som den allerede i 2001 frabad sig: »Det har hele tiden været en forudsætning, at der ikke skulle bruges kommunale midler på hverken en parkeringskælder eller den trafikale forbindelse over til Dokøen. Men lige nu ser det ud til at blive en noget nær ren kommunal udgift at etablere en trafikløsning, selv om vi allerede bidrager med 40 millioner i årligt driftstilskud til Operaen,« påpeger Winnie Larsen-Jensen. Hun mener slet ikke, at kommunen på egen hånd er i stand til at finde de påkrævede 240 mio. kr., som en tunnel koster. »Havde det været mulig at bygge en gangbro, var det måske en anden sag, men det har vist ikke at kunne lade sig gøre pga. trafikken på vandet,« forklarer BR-medlemmet, som ikke helt kan forstå teaterchefens krav om taxi-adgang via Prinsessegade til Dokøen: »Vi har lovet christianshavnerne at frede strækningen for alt andet end bustrafik. Det var en del af forudsætningen, da kommunen sagde ja til at gå ombord i operaprojektet i 2001. Så det kommer umuligt bag på Michael Christiansen, det irriterer ham bare.«

Trafikken i tal - Trafiktællinger
Benendens beboere har et sted mellem 350 og 450 biler indregistreret. Tallet vurderes at være faldende. Christiania er bilfrit område, men christianitterne råder i 2012 nok over mindst et par hundrede biler.
Samtidig er Christiania - med eller uden Pusher Street - et trækplaster for kaosbilister, som med flytningen af Hovedingangen fra Bådsmandsstræde hen foran skolen har trukket trafikken ned i Benenden.
I 2012 er trafikken i perioder mere intens end nogensinde tidligere.
A/B Halvtolv, Netto og til dels Base Camp har siden 2001 tiltrukket ny trafik. Den planlagte Multihal på Arsenaløen og et udbygget Institutions miljø på Trekanten vil tiltrække yderligere trafik.
Busslusen fra 2003, og ikke mindst Pusher Streets lukning den 16. marts 2004 dæmpede i en periode trafikken betydeligt. Det fremgår også af trafiktællingerne. I august 2004 var busslusen lukket pga. reparationsarbejder af Frederiksholmsbroen.
Vej og Park har skrevet et notat som konkluderer at busslusen har dæmpet trafikken i Prinsessegade med små 3000 biler. Se også tal grafik april 2005.

Lokalrådet skrev i Christianshavneren i 2004, at Netto på Arsenaløen er et trafikproblem, men støtter samtidig planerne om en multihal samme steds. En multihal vil tiltrække langt mere og længervarende trafik, hvilket igen vil belaste de i forvejen sparsomme p-plads områder.